Doelgroepen

Sterk merk in de zorg

Sterk merk in de zorg beschrijft hoe je een onderscheidende positie krijgt in de markt én in het hoofd van de doelgroep. Met een eigen karakter en een goede reputatie. Met een unieke set van associaties die je als organisatie wenst te creëren en te behouden. Een merk dat relevant, herkenbaar en aantrekkelijk is voor medewerkers en cliënten. Met dit derde boek delen we graag onze kennis en ervaring over het ontwikkelen van een sterk zorgmerk en de reis die het Pluryn-merk die afgelopen jaren heeft afgelegd. Het boek staat boordevol praktische inzichten, praktijkvoorbeelden, concepten, tips en tools (zoals het merkcanvas) die je kunt gebruiken bij het ontwikkelen van het merkbeleid. Hieronder in het kort de inhoud van het boek.
Intro
Merkboom

De merkboom

Een merk is een levend iets, net als een boom. Een boom gaat vaak tientallen jaren mee, maar je moet er wel goed voor zorgen. De voedingsbodem moet goed zijn en een boom moet voldoende water, zuurstof, ruimte en licht krijgen om te kunnen groeien en bloeien. Door de jaren heen groeit een boom langzaam uit, van spriet tot reus. Er komen nieuwe takken bij en soms sterven oude takken af. Een boom moet onderhouden en soms gesnoeid worden, zodat die gezond en fit blijft. Een merk is wat dit alles betreft net een boom.

De merkidentiteit

Het merkbeleid moet in lijn liggen met de visie, missie en kernwaarden van de organisatie. Het gaat daarbij als eerste om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de rol die de organisatie daarin wil spelen. De voedingsbodem voor een sterk merk wordt verder gevormd door de waarden en persoonlijkheid van het merk. Samen vormen ze de ‘merkidentiteit’, het DNA van het merk.

Merkidentiteit
Merkstrategie

De merkstrategie

Een merkstrategie bestaat uit drie elementen die nauw met elkaar samenhangen: een scherpe merkpositionering, een concrete merkbelofte en een aansprekend merkverhaal. Het fundament hiervoor ligt in de merkidentiteit en de kernkwaliteiten van de organisatie. Maak hierin keuzes. Heb lef. Waar wil jouw organisatie goed in zijn? Daarbij kun je beter een verkeerde keuze maken dan geen keuze. Of zoals een bekend marketinggezegde luidt: kiezen om gekozen te worden.

De merkmakers

Het echte werk begint als je iedere dag opnieuw de waarden en beloftes van het merk gaat waarmaken. Doen wat je belooft en uitstralen wie je wilt zijn. Medewerkers en vrijwilligers z n daarbij cruciaal. Zij zijn de ‘merkmakers’ die alle mooie woorden en beloftes in praktijk moeten brengen.

Merkmakers
Merkuitstraling

De merkuitstraling

Na merkidentiteit, merkstrategie en merkmakers is het de beurt aan de ‘merkuitstraling’. Het merk zichtbaar en tastbaar maken met behulp van merkbeeld en merkcommunicatie. Een sterke merkuitstraling begint met eenduidigheid. Daarbij is het zo dat een slecht beeldmerk dat consequent wordt gebruikt een betere herkenning geeft dan een goed beeldmerk dat niet consequent wordt gebruikt. Uniformiteit is daarom een must, over alle communicatielijnen heen.

De merkpropositie

Bij merkproposities draait het om het ontwikkelen van producten en diensten met toegevoegde waarde. Vandaar dat vaak gesproken wordt over waardepropositie of over serviceconcept. Hiermee speel je concreet in op een klantbehoefte, ook wel aangeduid met ‘klanttaak’ of ‘job to be done’. Voor het ontwikkelen van merkproposities kun je de methode Waarde Propositie Ontwerp (zie het boek) gebruiken. Deze methode houdt rekening met een eeuwenoude marketingwet: klanten willen geen producten, ze willen oplossingen.

Merkpro-acti
Merksysteem

Het merksysteem

Na het definiëren en activeren van het zorgmerk komt vaak de vraag op of je als organisatie met één merk moet werken of dat het in sommige gevallen slimmer is om met meerdere merken en meerdere verhalen de markt op te gaan? We hebben het dan over de keuze van het ‘merksysteem’. Bij het kiezen van het juiste merksysteem vormen de organisatie- en marketingstrategie het uitgangspunt. Het maakt nogal verschil of je in meerdere sectoren actiefbent, meerdere doelgroepen bedient of dat je slechts in één sector of voor één specifieke doelgroep werkzaam bent. Ook is het belangrijk om te weten welke basisstrategie de organisatie volgt en in hoeverre sommige organisatieonderdelen daarvan afwijken.

Het boek is te koop

Het boek Sterk merk in de zorg is verkrijgbaar bij alle bekende (online) boekwinkels, zoals Bol.com en managementboek.nl: ISBN 9789082340327.

Tekoop
Boeken

Andere boeken in de reeks

Het boek Sterk merk in de zorg is de 3e in de reeks van Power to the people. De eerste twee boeken uit de Power to the people-reeks gaan over de invoering en toepassing van marketing in de zorg en online marketing in de zorg. Beide boeken beschrijven hoe Pluryn dit heeft aangepakt en wat de belangrijkste lessons learned z­ijn geweest.

Pluryn maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn.
Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. Hier kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.

Akkoord