Hoe los ik een klacht op?

Hoe gaat het als er een probleem is? Als je niet tevreden bent over de dienstverlening van Pluryn, dan willen we dat graag weten. Met je klacht kan Pluryn zijn diensten verbeteren. Die klacht kan over van alles gaan: over slecht eten, een oud gebouw, maar ook over je begeleider.

Het beste is om dan eerst over jouw klacht te praten met de betrokken personen. Er is een vertrouwenspersoon die je bij dit gesprek kan ondersteunen. Lost het gesprek de klacht niet op? Of wil je zo’n gesprek niet? Dan kun je contact opnemen met de klachtenfunctionaris of de klachtencommissie. De behandeling van een klacht is gratis.

De vertrouwenspersoon ondersteunt je
De vertrouwenspersoon kan jou ondersteunen. Samen zoeken jullie een oplossing voor jouw klacht. Vaak helpt dat al. Lukt het zo niet, dan kan de vertrouwenspersoon je helpen bij het indienen van een klacht. Ook verwanten en voogden kunnen de vertrouwenspersoon benaderen.

Ben je 18 jaar of ouder en dus volwassen, dan kun je contact opnemen met de interne vertrouwenspersoon: tel. 06 - 22 69 08 73, vpcliënten@pluryn.nl. Ook wanneer het gaat om een klacht van mensen die onder wet BOPZ vallen.

Ben je jonger dan 18 jaar, dan kun je telefonisch contact opnemen met de AKJ vertrouwenspersoon van jouw locatie (zie prikbord) of via het algemene nummer van het AKJ, tel. 088 - 555 10 00. De vertrouwenspersoon bezoekt regelmatig de locaties. Sommige locaties werken met een vertrouwenspersoon van Zorgbelang. Op het prikbord staat of dat bij jou ook zo is. Het nummer van Zorgbelang is 030 - 299 19 70.

De klachtenfunctionaris bemiddelt voor jou
Vind je het lastig om over je klacht met de betrokken personen te praten? Dan kun je een gesprek aanvragen met een onpartijdige klachtenfunctionaris. Deze bemiddelt tussen jou en de betrokken medewerker(s). Je klacht is vertrouwelijk. Samen bekijk je hoe jullie de klacht kunnen oplossen. Is dat geen succes of wil je dat niet? Dan kun je de klachtencommissie benaderen. Op jouw groep weten ze wie de klachtenfunctionaris is. Je kunt de klachtenfunctionaris ook benaderen via klachten@pluryn.nl.

De klachtencommissie behandelt klachten
Als je een klacht indient, dan is deze bij de klachtencommissie in goede handen. De klachtencommissie heeft een onafhankelijke voorzitter. Zij behandelen je klacht zeer vertrouwelijk en houden de klacht geheim. De leden van de commissie mogen met jou en met medewerkers van Pluryn praten. De commissie komt met een uitspraak of advies aan Pluryn. Jij hoort dan wat Pluryn met de uitspraak/het advies doet. Alle betrokkenen bij de klacht krijgen daarover bericht. Je kunt de klachtencommissie benaderen via klachten@pluryn.nl.

Hoe dien je een klacht in?
Om een klacht in te dienen, schrijf je eerst op waarover je wilt klagen. Download hiervoor het klachtenformulier of pak een formulier dat op je locatie ligt. Na het invullen kun je het klachtenformulier:

  • in de speciale brievenbus doen voor de klachtenfunctionaris. Deze vind je op de meeste terreinen van Pluryn;
  • in een envelop stoppen en zonder postzegel in een gewone brievenbus van Post.nl doen. Het adres is: 
    Klachtenfunctionaris
    Antwoordnummer 2002
    7350 ZX Hoenderloo.
  • of mailen aan: klachten@pluryn.nl.

De klachtenfunctionaris bevestigt dat jouw klacht ontvangen is en je hoort wat de vervolgstappen zijn.
Voor vragen kun je mailen naar: klachten@pluryn.nl.

Downloads
Het klachtenformulier kun je hier downloaden:

De officiële regeling kun je opvragen via klachten@pluryn.nl.


Wij vinden jouw privacy belangrijk en doen er alles aan om deze te waarborgen. Hoe wij omgaan met jouw gegevens kun je lezen in onze privacyverklaring.

Het klantenbureau helpt je graag

bij het aanvragen van ondersteuning en zorg

Telefoon

Mail

Chat

Whatsapp

Zorg aanvragen