Op de landkaart staan alle locaties van Pluryn
In dit filmpje hoor je er meer over.
In dit filmpje hoor je een voorbeeld van een gesproken folder.
Bekijk de laatste nieuwsflits hieronder.
Een merk is een levend iets, net als een boom. Een boom gaat vaak tientallen jaren mee, maar je moet er wel goed voor zorgen. De voedingsbodem moet goed zijn en een boom moet voldoende water, zuurstof, ruimte en licht krijgen om te kunnen groeien en bloeien. Door de jaren heen groeit een boom langzaam uit, van spriet tot reus. Er komen nieuwe takken bij en soms sterven oude takken af. Een boom moet onderhouden en soms gesnoeid worden, zodat die gezond en fit blijft. Een merk is wat dit alles betreft net een boom.
Het merkbeleid moet in lijn liggen met de visie, missie en kernwaarden van de organisatie. Het gaat daarbij als eerste om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de rol die de organisatie daarin wil spelen. De voedingsbodem voor een sterk merk wordt verder gevormd door de waarden en persoonlijkheid van het merk. Samen vormen ze de ‘merkidentiteit’, het DNA van het merk.
Een merkstrategie bestaat uit drie elementen die nauw met elkaar samenhangen: een scherpe merkpositionering, een concrete merkbelofte en een aansprekend merkverhaal. Het fundament hiervoor ligt in de merkidentiteit en de kernkwaliteiten van de organisatie. Maak hierin keuzes. Heb lef. Waar wil jouw organisatie goed in zijn? Daarbij kun je beter een verkeerde keuze maken dan geen keuze. Of zoals een bekend marketinggezegde luidt: kiezen om gekozen te worden.
Het echte werk begint als je iedere dag opnieuw de waarden en beloftes van het merk gaat waarmaken. Doen wat je belooft en uitstralen wie je wilt zijn. Medewerkers en vrijwilligers z n daarbij cruciaal. Zij zijn de ‘merkmakers’ die alle mooie woorden en beloftes in praktijk moeten brengen.
Na merkidentiteit, merkstrategie en merkmakers is het de beurt aan de ‘merkuitstraling’. Het merk zichtbaar en tastbaar maken met behulp van merkbeeld en merkcommunicatie. Een sterke merkuitstraling begint met eenduidigheid. Daarbij is het zo dat een slecht beeldmerk dat consequent wordt gebruikt een betere herkenning geeft dan een goed beeldmerk dat niet consequent wordt gebruikt. Uniformiteit is daarom een must, over alle communicatielijnen heen.
Bij merkproposities draait het om het ontwikkelen van producten en diensten met toegevoegde waarde. Vandaar dat vaak gesproken wordt over waardepropositie of over serviceconcept. Hiermee speel je concreet in op een klantbehoefte, ook wel aangeduid met ‘klanttaak’ of ‘job to be done’. Voor het ontwikkelen van merkproposities kun je de methode Waarde Propositie Ontwerp (zie het boek) gebruiken. Deze methode houdt rekening met een eeuwenoude marketingwet: klanten willen geen producten, ze willen oplossingen.
Na het definiëren en activeren van het zorgmerk komt vaak de vraag op of je als organisatie met één merk moet werken of dat het in sommige gevallen slimmer is om met meerdere merken en meerdere verhalen de markt op te gaan? We hebben het dan over de keuze van het ‘merksysteem’. Bij het kiezen van het juiste merksysteem vormen de organisatie- en marketingstrategie het uitgangspunt. Het maakt nogal verschil of je in meerdere sectoren actiefbent, meerdere doelgroepen bedient of dat je slechts in één sector of voor één specifieke doelgroep werkzaam bent. Ook is het belangrijk om te weten welke basisstrategie de organisatie volgt en in hoeverre sommige organisatieonderdelen daarvan afwijken.
Het boek Sterk merk in de zorg is verkrijgbaar bij alle bekende (online) boekwinkels, zoals Bol.com en managementboek.nl: ISBN 9789082340327.