Samen werken we aan kwaliteit, elke dag. Dat betekent reflecteren, leren, verbeteren en met elkaar praten. Dat hoort bij ons dagelijks werk. Want we willen allemaal het beste uit de ander en onszelf halen. Pluryn regelt het proces rond kwaliteit en veiligheid goed. Dit helpt medewerkers om samen met de cliënt te werken aan wensen. En te bouwen aan een goed leven.
Op welke manieren Pluryn werkt aan kwaliteit en veiligheid? Lees er hieronder meer over. En bekijk het kwaliteitsrapport waarin staat hoe we samen leren en verbeteren. We beschikken natuurlijk ook over verschillende kwaliteitskeurmerken
Een veilige en fijne plek
Voor cliënten hangt goed leven samen met persoonsgerichte zorg. Dat betekent dat we de cliënt voorop stellen. Wat zijn de wensen en wat is nodig voor een goed leven? Dat is voor iedereen verschillend, want ieder mens is uniek. Veiligheid is voor iedereen belangrijk om te ontwikkelen en fijn te leven. Dat vraagt iets van onze gebouwen en omgeving. Ook medewerkers hebben recht op een veilige en fijne plek om te werken. Daar doen we ons best voor.
Tevredenheid en medezeggenschap
We doen onderzoek naar de tevredenheid over onze zorg en ondersteuning. Daarvoor gebruiken we 2 methodes:
- Met de BIT meten we de ervaren kwaliteit van bestaan
- Met de C-toets meten we de ervaren kwaliteit van dienstverlening
De resultaten van de onderzoeken laten een ruime voldoende zien. Maar we blijven werken aan verbetering.
Willen cliënten meepraten over wat er gebeurt bij Pluryn? Dat kan altijd. De medezeggenschap van cliënten, familie en naasten is goed georganiseerd. Alle hoofdlocaties van Pluryn hebben een eigen cliëntenraad. Elke lokale cliëntenraad is vertegenwoordigd in de Centrale Cliëntenraad Pluryn (CCR). De CCR praat met de Raad van Bestuur.
Lees meer over meepraten bij Pluryn
Investeren in medewerkers
Medewerkers zijn ons goud. Zij maken elke dag het verschil door hun expertise en bevlogenheid. En de band die zij hebben met cliënten. We werken aan stabiele teams. Dat is een grote uitdaging door het groeiende tekort aan personeel. Niet alleen bij Pluryn, maar bij alle zorgorganisaties. Toch gaan we die uitdaging aan.
Medewerkers krijgen de ruimte om werken en leren te combineren. Bij Pluryn kun je dus steeds beter worden in je vak. Ook helpen we onze medewerkers om werk en privé in evenwicht te houden. Waardoor zij meer werkplezier hebben en langer bij ons blijven werken.
Voorkomen van incidenten en calamiteiten
We doen er alles aan om incidenten en calamiteiten te voorkomen. Maar soms lukt dat niet. Het is dan belangrijk om hiervan te leren. En te voorkomen dat het in de toekomst nogmaals gebeurt. Pluryn meldt calamiteiten altijd bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. We onderzoeken calamiteiten met de Prisma-Sire onderzoeksmethode. Met de betrokken locaties formuleren we verbeteracties. Deze acties nemen we op in het verbeterregister. Want van gebeurtenissen willen we leren en verbeteren. Dat vinden we belangrijk. De geneeskundig directeuren controleren dit.
Oplossen van klachten
Hebben cliënten een klacht? Dan proberen zij deze meestal op te lossen met de betrokken personen. Lukt dat niet, dan kunnen de vertrouwenspersoon en de klachtenfunctionaris helpen. Wie een klacht heeft, kan ook rechtstreeks de klachtencommissie benaderen.
Meer weten? Bekijk hier onze klachtenregeling
Makkelijker je mening geven met het Feedbackspel
Wie bij Pluryn woont of werkt, heeft te maken met andere mensen. Je leeft samen in een groep, werkt met collega’s in een team. Je bent het niet altijd met iedereen eens. Of stoort je aan bepaald gedrag. Maar hoe geef je dat aan? Hiervoor ontwikkelde Pluryn het Feedbackspel, met en voor cliënten. Maar ook voor medewerkers en families. Door dit spel kunnen de spelers elkaar feedback geven. Bijvoorbeeld over iemands gedrag en hoe dit overkomt.
Het is mogelijk om het Feedbackspel te kopen.
Heb je vragen over het spelen van het Feedbackspel? Mail of bel: medezeggenschapclienten@pluryn.nl of 088 - 779 20 70.
Gezond eten en leven
Mensen met een verstandelijke beperking hebben vaker problemen met de gezondheid. Dat blijkt uit onderzoek. Er is ook een grotere kans op overgewicht. Daarom is Pluryn actief bezig met gezond eten en leven. Veel woongroepen koken vaker vers. En op veel hoofdlocaties is een diëtiste aanwezig. Ook probeert Pluryn locaties zoveel mogelijk rookvrij te maken.