Yvonne is EMB-begeleider bij Pluryn. Ze vertelt over haar werkdag.

Koffie drinken we altijd op de woongroep, zo houden we een oogje in het zeil bij de cliënten.

De werkdag van EMB-begeleider Yvonne

Ze omschrijft de werkvloer als ‘een groot huishouden’. Dagelijks zet Yvonne Hartogh zich in voor dat hechte gezelschap. Dat doet ze als begeleider op een woongroep met mensen met een ernstig meervoudige beperking. Ze verzorgt, begeleidt, regelt en bezorgt de cliënten een fijne dag. Dit is de werkdag van Pluryn-begeleider Yvonne.  

De ochtend

Op de EMB-woongroep zijn twee shifts. Een dagdienst en een avonddienst. Vandaag start Yvonne in de eerste groep, samen met nog twee andere collega’s. Ze krijgt een overdracht van de collega’s van de nachtzorg, bespreekt de rapportage en bekijkt de agenda van de dag. Een cliënt moet ‘s middags naar de kapper, een ander heeft een afspraak met een pedicure en een derde gaat naar de tandarts. Ze heeft de planning scherp op het netvlies. 

Het is tijd om de elf cliënten te wekken. “Daarna dienen we medicatie toe, helpen we met douchen en aankleden en maken we een ontbijtje. Het neemt veel tijd in beslag. Je moet je voorstellen: deze mensen zijn vrijwel helemaal afhankelijk van hulp en kunnen zichzelf slecht uitdrukken. Ik maak er dan ook altijd een sport van om goed de tijd te nemen voor de cliënten. Hoe meer aandacht je voor hen hebt, hoe fijner het contact verloopt. Van een tevreden blik of geluidje krijg ik al voldoening.” 


“Na het ochtendritueel, drink ik met collega’s een kop koffie. Altijd op de woongroep, zodat we een oogje in het zeil kunnen houden bij de cliënten.”

- Yvonne Hartogh, begeleider bij Pluryn 


Dagbesteding

Na de koffie is het tijd voor de dagbesteding. Cliënten worden in twee groepen verdeeld: een groep gaat naar een gebouw op het terrein, bijvoorbeeld naar een snoezelruimte waar de zintuigen worden gestimuleerd met licht, geluid en geur. De andere groep cliënten voert activiteiten uit in het dagbestedingsgebouw. Zij lezen een boek, maken muziek, lakken hun nagels, krijgen een massage of gaan koken. “Je moet klein denken in de activiteiten. Zij kunnen zelf namelijk niets ondernemen.” 

Ondanks dat de cliënten zich slecht kunnen uitdrukken, vertelt Yvonne dat ze aan de mimiek inmiddels ziet of ze het naar hun zin hebben tijdens de dagbesteding. “De cliënten wonen lange tijd op een groep en we bouwen een band op. Dat heeft even tijd nodig. Ik herken geluidjes of een grijns.”  

De middag

De twee groepen lunchen tijdens hun dagbesteding. Daarna komen ze samen op de woongroep. “In de middag staan er vaak afspraken gepland. Iemand gaat bijvoorbeeld naar de tandarts, fysiotherapie, zwemles, manege, arts, pedicure of kapper. We weten precies wie waar wanneer moet zijn. En verder houden we ons bezig met huishoudelijke taken. Bijvoorbeeld boodschappen opruimen of agendazaken regelen.”  

De afsluiting

Einde van de middag; de collega's van de avonddienst staan op de stoep. Yvonne praat ze bij tijdens de overdracht. Haar werkdag zit erop. “Ik stap met een voldaan gevoel in de auto wanneer ik iemand een fijne dag bezorgde. Doordat we naar buiten gingen, er een ontspannen sfeer was of gewoon veel gezelligheid op de woongroep. Daar geniet ik van.” 

Maak ook de dag van een cliënt mooier. 


WORD BEGELEIDER BIJ PLURYN 

 

Kom werken als begeleider

Bekijk de vacatures en solliciteer of neem contact op met onze recruiters voor vragen

Bekijk vacatures

Bel 088-779 30 30